Tatabánya, Bányászati Múzeum és Ipari Skanzen

Rádió: 
Tárlatról tárlatra
Adás dátuma: 
2012, Október 1
Tárlatról tárlatra / KONTAKT Rádió (87,6 MHz)
2012. október 1.


A műsor felépítése:
I. Kaleidoszkóp / kiállítási hírek
II. Bemutatjuk / Tatabánya, Bányászati Múzeum és Ipari Skanzen


A műsor vendége:  
Pál Gabriella, régész és néprajzos főmúzeológus


I. Kaleidoszkóp
Szeged, KASS Galéria (Vár u. 7) 
    Kárász Judit 100 – 2012. szeptember 21. - 2012. november 18.
A születésének 100. évfordulójára rendezett tárlaton legjellemzőbb alkotói korszakait mutatják be, melyek témái között szegedi városképek, a vidéki parasztélet, életmód, és berlini építkezések, épületszerkezetek jelennek meg, és köztük megragadó, leleplező erejű szociofotók. Kárász Judit (1912-1977) témái, fényképészeti megoldásai rendkívül egyediek, jól érződik rajtuk a  Bauhaus-iskola ill. a nyugat-európai művészek, elsősorban mestere, Kandinszkij  hatása.

Szentendre, MűvészetMalom (Bogdányi u. 32.) 
    Városjelek 1971-2012 – 2012. szeptember 28 - 2012. november 11.
Szombathy Bálint író, esszéista, teoretikus képzőművész önálló, retrospektív kiállításán fotókat, nyomatokkal találkoznak a látogatók. Négy évtizedes gyűjtő, tipizáló fotográfusi munkájában alapjában véve három markánsan elkülönülő csoport fogható meg. Egyikben a vizuális nyelvi képződményeket a néhai tartalomközvetítő funkció megszűnésével a jelfunkció váltotta fel – itt lényegében a táblák helyén maradt üres terek problematikáját üres vászon művészetfilozófiával állítja párhuzamba. Másik csoportot a homlokzatokfestések nyomán kialakult, ecsettel felvitt színminta felületek képezik, melyek az absztrakt festészet alapmintáival mutatnak egybeesést. Végül a harmadik metakommunikációs egységet az eredetileg funkcionális célokat szolgáló plasztikai alakzatok maradványai alkotják, melyek a szobrászattal hozhatók kapcsolatba. Mindez az objettrouvé a városi környezetben végzett vizuális jeltani kutatás fontos elemei. A 40 darab hetvenes évekbeli, vintage minőségű fotó mellett több száz további exponátumot digitális vetítés, illetve digitális vászon- és papírnyomat formájában tekinthető meg.

Budapest, Kortárs Alkotók Stúdiója / K.A.S Galéria (Váci u. 36.) 
    Matricák 2012 – 2012. október - 2012. október 20.
A tárlat a Magyar Elektrográfiai Társaság pályázatára érkezett, külföldi és hazai művészek elektronikus eszközökkel létrehozott kisméretű alkotásait mutatja be. A kiállítók, Derek Michael Besant, Hatarzyna Dziuba, Haász, Alexandra Haeseker, Nagy Gábor György, Monika Wanyurad 20 x 20 cm-es méreten belüli alkotásai a műfaj sokszínűségét, jelenlegi helyzetét tükrözik. A válogatásnál előnyben részesítették az új eljárásokat szintetizáló, különleges technikai megoldásokat, eredeti kifejezésmódokat, aktuális technikai és tartalmi problémákat felvető igényes munkákat. A hordozó anyagok is változatosam, éppúgy, mint a megvalósított műfajok ( elektrográfia, digitális installáció, virtuális és térbeli alkotások, objektek).  

Pécs, Modern Magyar Képtár (Papnövelde u. 5.)
    Hommage à Denise René - Hommage à Victor Vasarely – 2012. szeptember 25. - november 25.
Victor Vasarely és Denise René 1940-ben nyitotta meg közös reklám-grafikai stúdióját Párizsban. 1944-ben művészeti galériát hoztak létre, mely az '50-es, '60-as években a geometrikus absztrakt és kinetikus művészet fontos színhelye lett. A francia-magyar művészeti kapcsolatok fejlesztése érdekében 1960-ban Párizsban Kassák Lajos kiállítást rendeztek, a magyar avantgárd emblematikus alakjára irányítva a francia művészvilág figyelmét. 1969 és 1980 között saját alkotásai mellett a Galéria kortárs művészeitől származó képeket is adományoztak a Szépművészeti Múzeumnak, és a Janus Pannonius Múzeumnak – most ezek láthatók együttesen.

Budapest, Magyar Fotográfusok Háza / Mai Manó Ház  (Nagymező u. 20.)
    Vivian Maier – 2012. szeptember 20. - 2012. november 25.
A Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Ház egy 2013-ra tervezett nagyobb európai turné előtt egy különleges ízelítőt nyújt a Street Photography nemrég felfedzett kiválósága, Vivian Maier (1926-2009) fotográfiai hagyatékából.  John Maloof ingatlanközvetítő fedezte fel, aki  több mint 20.000 darab negatívot és több ezer tekercs negatív filmet gyűjtött össze tőle. Ő derítette ki a fényképész kilétét is: francia származású, az ötvenes években Chicagóban már dadusként dolgozó hölgy volt, aki szabadnapjain a városban mászkálva Rolleiflex fényképezőgépével rendszeresen fényképezett. Az 1990-es évekre gyakorlatilag hajléktalanná vált, de dadusként nevelt gyermekei egy lakást béreltek számára és fizették számláit.

Kecskemét, Népi Iparművészeti Gyűjtemény (Serfőző utca 19.)
    „Cívis hagyomány” – 2012. szeptember 28 - 2012. október 30.  
A Debrecen és környéke kézműves alkotóinak munkáiból rendezett tárlaton a város gazdag népmûvészeti és kézmûves tárgyalkotó kultúrájával kívánja megismertetni a kecskemétieket.  Láthatók egyedi szõttesek, hímzések, bõrmûves alkotások, mézeskalácsos, vesszõfonó és késes művek, de a kerámia mûvesek és a viseletvarrók is képviseltetik magukat.

Vasvár, Dr. Bendefy László Városi Könyvtár (Alkotmány utca 5.)
    Fábián Tamás Ásványmúzeum és Emlékkiállítás – 2012. szeptember 21. - állandó kiállítás
A Vas megyei Könyvtárban állandó kiállítást rendeztek a 2012 januárjában Etiópiában elhunyt vasvári származású geográfus hagyatékából. Ez 500 ásványt sok képeslapot, számos népművészeti emléket, diaképeket és könyveket foglal magában.

Budapest, Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum (Korona tér 1.) 
    Szoc deko / textília – 2012. október 2. - 2012. november 18.
A kiállítássorozat új tárlatán az 1960-70-80-as évek tárgyi kultúrájából sokféle, textilia felhasználásával készült művészeti alkotás tekinthető meg, ill. ezek átalakulása hétköznapi öltözet és lakásfelszerelési elemmé, mint pl. a subaszőnyeg, mely a falról lassan a padlóra került „minimal art”-os változatban, vagy a ruhadivat. Másként fogalmazva a kiállítás azt a kérdést boncolgatja, hogyan vált az art deco közízlést alakító, társadalmiasult, kulturális jelenséggé.
A program a Design Hár Budapest 2012 eseménysorozat hivatalos része.

Budapest, Fővárosi Képtár / Kiscelli Múzeum (Kiscelli u. 108.)
    Buda-pesti horizont. Panorámaképek Budapestről – 2012. szeptember 20. - 2012. december 2.
Úgy 150 évvel ezelőtt, a városfényképezés korai szakaszában a panorámakép elkészítése komoly szakmai felkészültséget igényelt. A fényképész a város egy magasabb pontjáról, a gépet folyamatosan elforgatva egymás után készített felvételek egymás mellé illesztésével alakította ki. A Múzeum Fényképgyűjteménye számos eredeti vintázs kópiát őriz. Ezek ill. a számítógépen  megjelenített felvételek egyben várostörténeti jelentőségűek is, a főváros fejlődésének állomásait is bemutatják.

Szentes, Koszta József Múzeum (Kossuth tér 1.)
    35 esztendős a TKM mozgalom – 2012. szeptember 8. - 2012. november 30.
Az 1974 elején az Országos Idegenforgalmi Tanács megbízásából kidolgozott kulturális idegenforgalmi akció terv, a Tájak, Korok, Múzeumok (TKM) rövid időn belül közismert szlogenné vált. Az 1977-ben meghirdetett, hazánk természeti értékeinek, műemlékeinek és múzeumainak fogalomkörét magába foglaló mozgalom nyolc év elteltével egyesületté alakult, mely ma is működik 35-40 tagcsoportban, s 1000 egyéni taggal.

Székesfehérvár, Szent István Király Múzeum (Országzászló tér 3.)
    A művészet fénye. Czigány Ákos fotóművész kiállítása – 2012. szeptember 8. - 2012. október 23.  
A Lucien Hervé és Rodolf Hervé-díjas fotóművész, Czigány Ákos (1972-) kedvelt motívuma a fény és az emberi környezet kölcsönhatásának a tükrözése. A 2007 óta készülő Galéria (A művészet fénye) című fotósorozata most mutatkozik be. Hazai és nemzetközi művészeti múzeumok és galériák mennyezeti világítási eszközeit, felülvilágító szerkezetét, fényviszonyait és a felülről érkező fényt ábrázolja absztrakt geometrikus megközelítésben. A kontextus a művészeti reflexió a művészetelmélet, történet, esztétika, szociológia, ideológia, politika, építészet, design, üzlet és további területek.  folyamatosan visszahatnak magukra a művekre.

Budapest, BTM Vármúzeum (Budai Vár)
    Az Ország Tükre. A képes sajtó Magyarországon 1780-1880 – 2012. szeptember 20. - 2013. január 20.
A BTM és az Országos Széchényi Könyvtár a magyarországi képes sajtó első évszázadának lenyűgöző gazdagságú képanyagából válogat: majdnem háromszáz metszet, rajz, festmény és szobor, technikai kuriózumok és kultúrtörténeti érdekességek. A művészek között Munkácsy Mihály, Lotz Károly, Székely Bertalan művei a magyar művészi grafika első aranykorát szemléltetik. A múlt századi lapok történelmünk jeles alakjait (a női lapokban női hőseit), a népélet karakterisztikus figuráit, a hazai táj természeti és régészeti szépségeit, koruk ipari és kulturális fejlődésének tárgyait roppant gazdagságban adták közre.
Szeged, Somogyi Károly Városi és Megyei Könyvtár (Dóm tér 1-4)
    Mesetarisznya – 2012. szeptember 29. - 2012. október 31.  
A Népmese Napja alkalmából rendezett  interaktív tárlaton a mesetípusokkal ismerkedhetnek meg a gyermeke. Tündér-, legenda-, novella-, tréfás- és állatmesék sora várja őket.
Budapest, BTM Budapest Kiállítóterem (Szabad sajtó út 5.)   
    Regős Anna és Regős István textilművész kiállítása – 2012. október 4. -  2012. december 2.
Az 1985-ben a Magyar Iparművészeti Főiskolán diplomázott Anna textileket tervez és egyedi kárpitokat készít különböző anyagokból, applikált fém tárgyakkal. István 1980ban a Magyar Képzőművészeti Főiskolán diplomázott. Festményeit a városi tér és a tárgyak jelenléte jellemzi, gyakran egymással ellentétes tendenciákat ötvösz eggyé. Feltűnően ritkán jelennek meg nála az emberek. A festőművész-textilművész házaspár új műveket felvonultató, első közös kiállításán kölcsönös egymásrahatásuk, mégis egyéni látásmódjuk figyelhető meg a korábbi alkotásaikhoz szervesen kapcsolódó művekben.

Budapest, Műcsarnok (Dózsa Gy. u. 39) 
     Elmozdulások. Peter Fischli & David Weiss – 2012. szeptember 27. - 2012. november 11.
A több mint harminc évig együtt dolgozó világhírű svájci alkotópáros, Peter Fischli (1952–) és David Weiss (1946–2012) a fotó, a film, a művészkönyv, a szobrászat és a multimédia-installáció műfajait ötvözi. Hétköznapi tárgyak, jelenségek művészeti közegbe való emelésével utalnak az esendőségére, veszélyeztetettségére, vagy éppen a szépségére. Néha  az iróniával reagálnak, melyet szerény őszinteséggel tesznek, máskor a gondolat élességét empátiával párosítják. A bemutatott alkotások tevékenységük korai szakaszát idézi fel, mint pl. az Egyensúly / Egy csendes délután (1984-85) vagy a A dolgok menete (1987) c. munkák.

Budapest, Magyar Irószövetség (Bajza u. 18)
    Abu Ramla fotókiállítás – 2012. szeptember 18 - 2012. október 10.
Tóth Szőlős András operatőr és filmrendező 2003-ban három társával indult Afrikába, hogy végig járja azokat a helyeket, melyeken egykor Almásy László járt, akit a "Homok atyjának", arabul Abu Ramlának is neveztek. Útjuk során nemcsak sok tapasztalatot és ismeretet szereztek, hanem filmet forgattak, és fényképek sokaságát készítették, melyek az egyiptomi-szudáni határvidék különleges hangulatú homoktengerét, a sziklarajzok és vésetek sajátos világát és az UNESCo által a világörökség részévé tett Napata térség piramisokban gazdag vidékét egyaránt felvillantják.

Budapest, Ferencvárosi Pincegaléria (Mester u. 5.)
    Körösényi-szisztéma – 2012. szeptember 26. - 2012. október 24.
Körösényi Tamás (1953-2010) Munkácsy Mihály-díjas szobrászművész kiállítása egy szobrászati sorozat kezdete. Címe Körösényi Tamás kiemelkedő jelentőségű és meghatározó szerepű alkotói módszereire és tanítási elveire utal, aki Budapesten és Bécsben végezte felsőfokú szakmai tanulmányait, majd itthon tanítva 2001-től a Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskolájának témavezetője volt. Kiállításokon 1976-tól vet részt mvűvei számos közgyűjteményben megtalálhatók. Műveiben szellemes, olykor humoros koncepcióval értelmezi az aktuális művészeti kérdéseket. Legtöbb szobrát vasvázra építette, papírpépből vagy poliészterből mintázta, felületüket pedig festette. Jellemzően sorozatokat alkottak.

Budapest, Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény és Művelődési Központ (Ráday u. 18)  
    Göllner Miklós és Szalai Zoltán „kisképzős” tanárok és festőművészek emlékkiállítása. – 2012. szeptember 12. - 2012. október 13.
A Besztercebányán született Göllner Miklós (1902 - 1977) festő és grafikus, valamint a székesfehérvári Szalai Zoltán (1919 –1995) alkotói munkássága köztéri művekben. ill. közgyűjteményekben is jól nyomon követhető. Oktatói munkássága pedig tanítványaik tevékenységének eredményeiben fedezhető fel, melyről ezzel a kiállítással is megemlékeznek.


Előzetes:  
Budapest, Szépművészeti Múzeum (Dózsa Gy. u. 41.)
       Daumier és kora – 2012. október 11. - 2013. január 6.
Az egyetemes karikatúratörténet kiemelkedő alkotójának, Honoré Daumiernek a munkásságát mutatja be a tárlat. A kiállított művek egy része a politikai karikatúra műfajába tartozik. Ezek Daumier munkásságának kezdetét és végét fémjelzik, míg a középső szakaszra a korabeli, erősen változó politikai, gazdasági és társadalmi körülmények között élő polgárság karikírozása jellemző. A válogatás a Szépművészeti Múzeum Grafikai Gyűjteményének közel 600 litográfiájából, mintegy százötven fametszetéből és négy rajzából az NKA által támogatott állagmegóvást követően történt. Hasonlóan nagy hatású, magyar karikatúrista volt Faragó József, akiről viszont ugyanezen a napon a Magyar Nemzeti Galériában nyílik kiállítás.


II. Bemutatjuk
Ipari Skanzen – állandó kiállítás
Az 1988-ban megnyitott Ipari Skanzen az első olyan természetes környezetben kialakított szabadtéri múzeum hazánkban, amely az ipari munkások, elsősorban a bányászok élet- és munkakörülményeit hivatott hitelesen bemutatni. Célja a bányászhagyományok életben tartása. A hiteles bányászati helyszínt az egykori "öreg", XV.ös akna külső létesítménye biztosítja, ez a szabadtéri bányászati múzeum. A régi fürdő épülete pedig modern képzőművészeti kiállításoknak ad otthont ("Hangfürdő" / Lois Viktor hangszerszobrai). Az üzemirodák szintén kiállítási helyszinként szolgálnak,  bányamérnökséget - térképasztallal, üzemvezetői iroda, felolvasó (faléz), lámpakamra a tatabányai erőmű történetével, valamint időszaki kiállítások. Az udvaron az akanatorony és ún. depressziós ház, bányászati gépek és berendezések és a föld alatti bemutatótér, ahová "lejtős akna" vezet.
Készül a bányászkolóniák rekonstrukciója is, a lakóházakkal. Ezek a kezdetektől (1896) haladnak a bánya bezárásának az idejéig (1987). Az utolső évtizedek építése, berendezése még aktuális feladat.


A kiállítás helyszíne:  
Tatabánya, Bányászati és Ipari Skanzen (Vágóhíd utca 1.) 
A tatabányai medencében a bányászati tevékenység folyamán 170,5 millió tonna szenet termeltek ki 26 akna és 5 külfejtés segítségével. A bánya bezárásakor született meg az a döntés, hogy az utolsó aknát nem temetik be, hanem megőrzik az utókornak. Ekkor kezdődött a múzeum kialakítása, mely azóta is egyre bővül.
Ha kíváncsi vagy a részletekre itt meghallgathatod!

   Zenei betétek:

   LGT, Bumm! Miénk itt a tér

   Nervous Nellie, Gold Mine

Szerkesztő-műsorvezető: dr. Győry Hedvig

Zenei szerkesztő: Király Hedvig

Technikai munkatárs: Szíjártó János

 A műsor a KKDSZ támogatásával készült.