Életmenő fizika: síneken akadva

Életmentő fizika: síneken akadva

Mostanában, az elmúlt pár hétben szokatlanul sok ilyen eset történt (vagy csak több került be a hírekbe, nem tudom). Többször hasllottam már, hogy amennyiben van idő rá kell valamilyen vezető tulajdonságú anyagot dobni a két sínre. Ezzel össze kötjük a két sínt, így zár a sínekben futó áramkör. (Az autó erre nem elég, még akkor is kevés, ha széntartalmú kerekei vannak.) A 2 sín összekötésére a legjobb autós eszköz a bikakábel vagy krokodilcsipesz, de a célnak megteszi egy fémrúd, vizes ruha stb. is.

Most rákérdeztem, hogy hogy is történik pontosan, onnantól kezdve, hogy én rádobom pl. a bikakábelt, és zár a síneknél futó áramkör.

A modernebb pályaszakaszokon (pl. gyakorlatilag teljes Spanyolország, ÖBB - DB - SB - Franciaország nagyobb része, GySEV nagy része, MÁV kisebb része, Románia német rendszerű része) az áramkör zárása teljesen megállítja a vonatot a mai kor igényeit is kielégítő, teljes körű biztonsági rendszereknek megfelelően (biztosítóberendezések kellő IT-támogatással).

A régebbi pályaszakaszokon "csak" piros jelzést ad az áramkör zárása a vonatnak, tehát a vonat pirosat kap, és a mozdonyvezetőnek is elemi érdeke, hogy megálljon, tehát meg is fog állni.

Tehát végeredményben ugyanazt eredményezi az áramkör zárása minden pályaszakaszon: a sihuhú automatikusan vagy a mozdonyvezető segítségével megáll, és nem hajt bele az autóba.