Taxi jubileum, 1013 ? 2013

Taxi jubileum
 
1913. június 1-jén jelentek meg Budapest utcáin az első taxik - éppen 100 esztendeje. A legelső "motoros autótaxik" ráadásul hazai termékek voltak, a születésnapos Főtaxi jogelődjének számító Autótaxi Rt. által gyártott Marta típusú autók. A világon elsőként Budapesten lehetett telefonon taxit rendelni, a mozgatható kocsimosó pályánk tervét pedig Amerika is elkérte.

A budapesti taxizás századik évfordulója alkalmából emléktáblát avattak a Főtaxi jogelődje, az Autotaxi alapítójának, Haltenberger Samunak Budapesten. Az ünnepségen Tarlós István főpolgármester az alapító életútját ismertetve kiemelte: Haltenberger Samu munkássága a magyar közlekedés történetének elválaszthatatlan részévé vált.
 
taxi_100eve.jpg
Szavai szerint emléke és példázata örök mementóként megmarad, és köszönetet mondott hagyatéka folytatásáért. Mint mondta, a taxizás méltán lett népszerű Budapesten, a főváros egyik szimbóluma lett, az első társaság pedig lépést tartott a fejlődéssel. A főpolgármester kiemelte, hogy ma Budapesten a Főtaxi a legnagyobb szolgáltató, több mint 800 autóval van jelen az utakon. Kitért arra is, hogy a taxizás nem könnyű szolgálat, és megemlékezett azokról a járművezetőkről, akik szolgálat közben hunytak el.
 
Szunomár Tibor, a Főtaxi vezérigazgatója beszédében felidézte, hogy az első taxitársaság nem elégedett meg azzal, hogy útnak indította a szolgáltatást, a kor legmodernebb újításait és eszközeit alkalmazta. Példaként említette a Drost Tivadarról elnevezett kommunikációs rendszert és a világon elsőként használt automata kocsimosót, amely a korábbi negyven percről két és fél percre csökkentette a folyamatot.
 
A társaság mai eredményeiről szólva jelezte: a sikernek két összetevője van: az üzleti eredményesség és az utazóközönség bizalma. Megjegyezte: csaknem egymilliárd forintos saját tőkéjük tízszerese a többi társaságénak. A vezérigazgató szólt arról is, hogy felkészültek a taxirendeletben foglalt változásokra, amelyek álláspontja szerint az utasok és a taxisok érdekeit egyaránt szolgálják. 
 
A rendezvényen Kirschner Béla, az alapító unokája felidézte, hogy az első autótaxik 1913. június 1-jén gördültek ki a Kerepesi útról, s a cég fennállásának harmincadik évfordulóján már 988 taxija, 92 autóbusza és több mint 2700-as létszáma volt a társaságnak.
Az emléktábla-avatás után a budapesti taxizás történetét bemutató kiállítás nyílt a Közlekedési Múzeumban, amely egy hónapig látogatható.
 
Taxitörténelem
• Már a 19. század első felétől működött Budapesten ló vontatta fiákerekkel a bérkocsi-szolgáltatás. A kocsisok legendásan gorombák voltak, a fuvardíjat önkényesen határozták meg.
• Az első motoros taxik 1913. június elsején indultak el: a Főtaxi jogelődjének számító Autotaxi Rt. 25 darab Marta típusú kocsival kezdte meg a szolgáltatást Budapesten. Még ebben az évben elkészül a Kerepesi úti központ, mely ma is ezt a funkciót tölti be.
• 1915-ben az akkor már Budapesti Automobil Zrt. névre keresztelt társaság megvásárolta Drost Tivadar telefondiszpécser-központjának szabadalmát. Negyven alállomást szereltek fel városszerte a készülékekkel, a világon az elsők között használták ezt a módszert a rendelésekhez.
• 1920-ban Létrejöttek a karbantartó műhelyek, 1924-re kidolgozták a futószalag-elven működő kocsimosó rendszert, amit később egy amerikai társaság is megvásárolt. 1925-ben a cég minden autóját szürkére festették, innen a szürke taxi elnevezés.
A háború előtti karbantartó műhelyekben álló szürke taxik.
• A II. világháború után az Autótaxi Nemzeti Vállalat 120 járművel kezdte újra a szolgáltatást, a már állami vállalatot 1951-ben Fővárosi Autótaxi névre keresztelték át. A magántaxi- engedélyeket eközben folyamatosan bevonták, így az állami cég hamar egyeduralkodó lett.
• Az 1960-as években gyorsan fejlődött a cég, az autók elhasználódtak. A cseréknek köszönhetően 1971-re – néhány Dacia kivételével – a Zsiguli lett a legelterjedtebb taxi. A kocsikat a 70-es években kezdték URH-val felszerelni, így a drosztrendszer lassan feleslegessé vált.
• 1982-ben indulhatott el újra a magántaxizás, így a Főtaxi Ladái mellett szinte az összes itthon fellelhető autótípus megjelent taxiként a főváros útjain. Ez a házilag eszkábált szabadjelzők, a CB-rádiók és a családi, baráti vállalkozásban működő otthoni diszpécserközpontok korszaka lett.
 
Akit bővebben érdekel a téma, a Közlekedési Múzeumban rendezett kiállításon tájékozódhat a budapesti taxizás történetének további kérdéseiről is.
A korabeli taxikról pedig itt lehet látni fotókat.

 
forrás: richpoi, 2013 június 02, vasárnap.