Gifszinház / Bus istván

Nincsenek válaszok
khmargitterez képe
Nem elérhető
Csatlakozott: 2010 jan 18
Egyelőre az utolsó – hol van mára tavalyi hó, pláne az 5 évvel ezelőtti! Ma már meg sem találtam. Pedig ha akkor zseniálisnak tartották, most is érdekes lehet(ne).
 
GIFSZINHAZ
 
Tudják, mi az az animgif? Egy olyan, néhány képkockából álló apró filmecske, amelyet netes oldalakra vagy e-mailbe lehet befűzni. Elég régi műfaj, az előállítása roppant egyszerű. Mostanában a reneszánszát éli a neten: az animgifet újra felfedezték a hírportálok. Többet mond ezer szónál és értékelésnél, amikor, például, egy hír kapcsán a Star Trek scifi sorozatának híres űrkapitánya, Jean-Luc Picard a tenyerébe temeti az arcát. Kár ilyenkor leírni, hogy teljesen kivagyunk, hogy egyáltalán nem értünk semmit, amikor a mindig megfontolt és megbízható, felelősségteljes Picard is kiborul, az már a vég. Ez tán a legklasszikusabb animgif, de ma naponta születnek újak, aktuális tartalommal: remekül összefoglalják a friss történéseket, nemegyszer pedig jól lehet rajtuk szórakozni. Ahogy az Internet átalakítja a vizuális kommunikációt, úgy használja fel az emberi gesztusakat is a hatás eléréséhez.
Portorozs nagyon szép üdülőváros a szlovén tengerparton. A magyarok többnyire elkerülik –főleg a nyaralók. A reklámosok viszont nem: minden ősszel itt rendezik meg a Golden Drum reklámversenyt, ami az egyik legszínvonalasabb a maga kategóriájában. Indul is rajta az összes fontos hazai ügynökség.
Idén az egyik nagydíjat a Young & Rubicam ügynökség kapta a Gifszínház című munkájáért. Történt, hogy tavasszal az ügynökség megkereste a Katona József Színházat, és a színészek közreműködésével néhány nap alatt legyártottak egy rakás animgifet. Nagy Ervin ideges, Kulka János hisztizik, Ónodi Eszter éppen nem ért valamit. Jordán Adél örül, Borbély Alexandra bátor, Vajdai Vilmos pedig meglepődik valami kellemetlen híren. És így tovább: van az oldalon vagy százféle érzelem rövid mozgóképen, amit befűzhetünk az e-mailünkbe is, akár. Az oldal idén márciusban indult el, és azonnal küldözgette egymásnak a linkeket boldog-boldogtalan. És nemcsak azért, mert tényleg jópofa és hatásos volt. Hanem azért is, mert jó példa arra, hogy reklámügynökség és reklámozandó intézmény között ekkora harmóniára régen volt példa. Ráadásul ez egy olyan hirdetés, amit az ügynökség nem is pénzért, hanem tényleg örömből készített. Minden egybevágott, ezért is érkezett most a jelentős elismerés. A Katona József Színház is jól járt, mert a Gifszínház megtestesít mindent azzal kapcsolatban, mi is mostanában a dolga a színháznak. Ha belépünk a Katona előterébe, meg fogunk döbbenni, mennyire korszerű már maga az előcsarnok is, a kitűnő bárral és a nemegyszer mókás relikviákat is árusító színházi shoppal. Annak idején, amikor gyerekkoromban elkezdtünk színházba járni, még ki kellett öltözni, hogy az ember karót nyelve tisztelje meg a müvészet templomát". Ma pedig lazán besétálunk, és normális, európai diskurzusttudunk folytatni a színészekkel, akár a minket foglalkoztató történésekkel kapcsolatban. A Gifszínházzal pedig mi, a felhasználók is jól járunk. Érzelmeinket színészek öntik hatékony gesztusokba. Helyettünk nevetnek, vagy helyettünk temetik az arcukat a tenyerükbe.

Bus István újságíró (Metropol, 2014. október 28.)