Világháborúk Múzeuma / Zamárdi

Rádió: 
Tárlatról tárlatra
Adás dátuma: 
2014, Július 14
Tárlatról tárlatra / KONTAKT Rádió (87,6 MHz)
2014. július 14.
 
A műsor felépítése:
I. Kaleidoszkóp / kiállítási hírek
II. Bemutatjuk / Világháborúk Múzeuma, Zamárdi
 
 
A műsor vendége:
Tarr Péter gyűjtő, a Múzeum tulajdonosa
 
 
I. Kaleidoszkóp
Budapest, Iparművészeti Múzeum (Üllői út 33-37.) 
Lengyel Red Dots. Csúcsminőség, esztétikum, funkcionalitás – 2014. június 28 - 2014. augusztus 29.
Az esseni központú, német Design Zentrum Nordrhein- Westfalen 1955 óta rendezi meg Red Dot Design Award versenyt. A kiállítás anyaga azoknak a lengyel formatervezőknek az esztétikai szépségét,minőséget a funkcionalitásással egyesítő munkáit mutatja be, akik kiérdemelték ezt a rangos díjat, szám szerint 37 díjazott, vagy különdíjban részesült munkát mutat be két fiatal lengyel designer – Marta Niewymska és Dawid Grynasz – tervezte tárlat. Szerepelnek közöttük a a Marinna moduláris hajóállomás projektje, a Ribbon kisszék, DROP utcai lámpa, a DOT. tükör, a Clapp szófa, a K 10 pénztárgép, és a OXeN Hővisszanyerő egység
 
Budapest, Kassák Múzeum (Fő tér 1. / Zichy kastély)
Kaszás Tamás: Mégsem olyan mély az árok, mint ahogy a mérnök kiszámította – 2014. július 5. - 2014. augusztus 31.
Kaszás Tamás alkotásaiban a jövőre vonatkozó elképzelések és megvalósításuk közötti feszültségre kérdez rá. Az óbudai Fő téren látható a kiállítás egyik fontos eleme, Kassák Lajos kioszk tervének életnagyságú rekonstrukciója. Az installáció ökológiai, gazdasági és társadalmi kérdéseket vet fel. Az egykori utópikus tervet mint elhagyott, átalakított, funkció vesztett romot építette fel, arra utalva, hogy a modernitás programja máig beteljesületlen, ahogy mindenféle tervvel kapcsolatban Kassák Lajos a reklámelméletét is tartalmazó "Tisztaság könyvé"-ben sejteti (41. / 25 új vers, 1926): csak ugrásnál derül ki, hogy "mégsem olyan mély az árok mint / ahogy a mérnök kiszámította".
 
Székesfehérvár, Szent István Király Múzeum / Országzászlótéri Kiállítóhely (Országzászló tér 3.)
Akrilképek. Szegedi Csaba kolorista kiállítása – 2014. május 17. - 2014. szeptember 14.
Szegedi Csaba képet nem tekinti narratívának, hanem a valóság metamorfózisának, absztrakt és átlényegült műnek, mely sejtelmeket, képzettársulásokat közvetít, függetlenül attól, hogy fizikailag Mantova vörösbarna téglafalai, a bence-hegyi ködfoltok, a pákozdi ingókövek, a szobabelső délutáni fény árnyékai vagy Manhattan épületkanyonjai inspirálták-e alkotásra. Térben és időben is távoli munkáinak együttese jelenik meg a tárlatra összeválogatott alkotásokban.
 
Százhalombatta, "Matrica" Múzeum (Gesztenyés u. 1-3.)
Vasarely. Művészetet mindenkinek – 2014. június 20. - 2014. október  5.
A Vasarely művészeti pályafutását, korszakait megjelentenítő tárlaton láthatók a Gordes album szitanyomatai, melyen keresztül Vasarely saját művészeti útkeresésének főbb állomásai követhetők nyomon, az Enigma és a VIVA album, valamint az NB album, melyben szignózott fekete-fehér szitanyomatai és olajfestményei találhatók. Az alkotásokat néhány, a művészhez kapcsolódó tárgy egészíti ki.
 
Jászberény, Hamza Gyűjtemény és Jász Galéria (Gyöngyösi út 7.)
Az utazó festőnő: Lehel Mária. Lappangó képek és rejtélyek – 2014. július 10. - 2014. október 10.
Az oknyomozó, tényfeltáró kamara-kiállításon a Brazíliából hazatért Hamza-házaspár által alapított jászberényi Hamza Múzeum legújabb kutatási eredményei Lehel Mária (1889-) festőnő életpályájához kapcsolódnak, akinek még egészen fiatalon, 1911-ben sikerült a Nyolcakkal kiállítani. „Pittice viaggiatrice” megnevezése egy olasz kritikustól származik, és francia és olasz utazásaira, közben haza-haza látogatásaira utal, amikor elsősorban a Balaton partn nyaralt, vagy fiatalsága budapesti helyszínein, másrészt folyamatos belső festői útkeresésére. Az alcím pedig az életműre, mely nagyrészt feledésbe merült. Igy a tárlat számos olyan alkotásról és korszakformáló eseményről tudósít, amellyel nem számol a magyar művészettörténet.
 
Pécs, Múzeum Galéria (Káptalan utca 4.)  
Négy festőművész – 2014. július 4. - 2014. augusztus 15.
A Holokauszt négy pécsi képzőművészének, Károly Ernő, Kellermann Emil, Király Lajos és Roder Judit festményeit és grafikáit bemutató tárlat részben a Martyn Ferenc kezdeményezésére 1946-ban ugyanezen művészek alkotásaiból rendezett emlékkiállítás rekonstrukciója. Másrészt egy eltűnt pécsi és zsidó közösség kordukumentumait mutatja be, Roder Judit nem rég előkerült szénrajzaival, de egyúttal művészeti összefoglaló is. Kellermann Emil személyében ugyanis egy eddig felfedezetlen, a magyar szürrealizmus és groteszk expresszionizmus izgalmas, méltatlanul ismeretlen alkotóját mutatja be.
 
Debrecen, MODEM (Baltazár Dezső tér 1.)
A fenséges geometriája. Válogatás az Antal-Lusztig-gyűjtemény és a Vass László Gyűjtemény anyagából – 2014. július 12. - 2014. szeptember 14.
A magyar műgyűjtemény párbeszédén keresztül a hazai modern és az avantgárd művészet története bontakozik ki a realista és absztrakt törekvések kölcsönhatásában. A „fenséges” a felvilágosodás idején a szépséggel szembeállított fogalomként elsősorban a tájkép műfajában vált jelentőssé. Edmund Burke rövid és frappáns meghatározása (1757) szerint a fenséges az, ami félelemmel vegyes elragadtatást vált ki az emberből – látja a természet erőinek működését, de őt nem fenyegeti, hiszen műalkotás. Ezt Immanuel Kant az érzékeinkkel fel nem fogható, mégis eszmék forrásául szolgáló jelenségekre terjesztette ki. Ez a végtelen és felfoghatatlan vált avantgárd művészet hajtóerejévé. A magyar művészetben Kassáktól és Csontvárytól kezdődően az Európai Iskola és a magyar neoavantgárd remekművein keresztül vezet el a kortárs művészet különféle elvont és figuratív tendenciáiig.
 
Szeged, Napfény Park Bevásárlóközpont
Gondold újra! Anyu-kád és Grill-csocsó – 2014. július
A használhatatlannak tűnő tárgyakból létrehozott műalkotások között kulcsfigura az anyu-kád és Grill-csocsó, a Lom-tár, a Könyvmegálló, a síléc-fogas, és a Konkrét-Labor gumiabroncsokból készített gyerekjátékai. Az Öko-Pack új tárlata az újrahasznosítás praktikus és művészi lehetőségeire hívja fel a figyelmet, a környezetvédelem fontosságára, és az emberi kreativitás lehetőségeire. Ez utóbbihoz házilag elkészíthető ügyességi játékokkal is példát nyújt, remélve hogy az ötletek követőkre találnak.
 
Pécs, Janus Pannonius Múzeum Néprajzi Osztálya (Rákóczi utca 15.)
Konyha a tükörben. A mindennapok kiállítása – 2014. február 27. - 2014. október 31.
A Konyha a tükörben című tárlat a hétköznapi élet szabályait, gyakorlatát és spontaneitását mutatja be. Célja, hogy megmutassa a mindennapok rendjét vagy rendetlenségét, vagy az észrevétlen szereplőket, a felejthetetlen emlékeket, mindazt, ami szokásainkat tükrözi. Jelen és múlt jelenik meg bennük, a személyes élmény és a hagyomány, nagyanyáink receptgyűjteményei, tanításai. Mindezek jelképek is, a döntés, beszéd, törődés és a valóság különböző megnyilakozásai és eszközei.
 
Barcs, Dráva Múzeum (Széchenyi utca 22.)
Tekervényes folyónk halai – 2014. június 27. - 2014. július 31.
 
 
Szekszárd, Wosinsky Mór Megyei Múzeum (Szent István tér 26.)
Óceánia világa. Antoni Judit tárlata – 2014. március 18. - 2014. július 15.
Az óceániai életet bemutató tárlaton fényképek és tárgyak segítségével idézik fel az ott élő népek életét, szokásait, gazdálkodását, és mutatják be életkörülményeiket, valamint lassan ott is kihalással fenyegető mesterségeiket. A bemutatót hajómodellek, halászati eszközök és hangszerek teszik szemléletessé, közöttük jellegzetes dobok és furulyák. A tárgygyűjtés és a felvételek egyaránt Antoni Judit néprajzi kutatásából származnak.
 
 
Előzetes:
Zsámbék, Zsámbéki Színházi Bázis / OSzMI ()
Színészkatonák, fogolyprimadonnák. Front- és hadifogolyszínházak az első világháborúban – 2014. július 19. - 2014. augusztus 10.
Az OszMI vándorkiállításán az orosz, a szerb, az olasz és a román frontot bejárt Első Magyar Frontszínházat (1917. április - 1918. nyara), a hátországban jótékonysági akciókkal segítő előadásokat, a harcok szünetében rögtönzött, katonák által rendezett színielőadásokat és a szibériai magyar hadifoglyok által létrehozott, 1915–1922 között működött fogolyszínházakat számos fotó, grafika, plakát, kézirat és levél dokumentálja, ill. újságcikkek szólnak róluk. Az utóbbi helyek között kiemelkednek a nyikolszki hadifoglyok kabaréjának nagyméretű, festett plakátjai, vagy az egy példányban, kézírással készült Napkelet című szibériai magyar újság lapszámai, melyek Trojckoszavszkban és Verhnyeugyinszkban jelentek meg. A fogolyszínházak működését, színészeit és „színésznőit” bemutató dokumentumok jól tükrözik a magyar hadifoglyok küzdő-képességének, találékonyságának, életszeretetének legyőzhetetlenségét.
 
 
 
II. Bemutatjuk
Kiállítás a Második Világháború emlékeiből – állandó kiállítás
 
 
A tárlatok helyszíne:
Zamárdi, Világháborúk Múzeuma (Siófoki út 30A)
 
 
 
Ha kíváncsi vagy a részletekre itt meghallgathatod!
 
 
Zenei betétek:
Karády Katalin, Ugye gondolsz néha rám
Victoria Shmakova, Katyusha
Szerkesztő-műsorvezető: dr. Győry Hedvig
Zenei szerkesztő: Király Hedvig
Technikai munkatárs: Padi Géza
 
A műsor a KKDSZ támogatásával készült.